Madeira - wandelreis

Wandelend het bloemeneiland verkennen: 24 april tot en met 1 mei 2017

Het is alweer 16 jaar geleden dat Stichting Natuurreizen met groepen naar dit wonderschone Portugese eiland in de Atlantische Oceaan afreisde, te lang geleden! Het waren zeer geslaagde wandelreizen waarover we destijds veel enthousiaste reacties ontvingen. Goede redenen om deze bestemming weer eens op te voeren.

Het vulkanische Madeira, 57 kilometer land en maximaal 23 kilometer breed, zal velen doen verrassen. Het is een groen, subtropisch eiland met een zeer aangenaam klimaat, met zomers temperaturen tussen de 25 en 30 graden Celcius. De temperatuur zakt doorgaans niet onder de 14 graden.

Dit Portugese bloemeneiland in de Atlantische Oceaan, zo’n 600 km voor de kust van Marokko, leent zich niet echt voor een luie vakantie, er zijn bijvoorbeeld niet of nauwelijks stranden. Dat komt goed uit want we zullen rustig wandelend van het landschap en de fraaie natuur genieten. En er valt veel te genieten, want eind april / begin mei is de bloemenpracht, waar Madeira om bekend staat, op zijn mooist. Uit alle delen van de wereld brachten Portugese ontdekkingsreizigers plantensoorten mee, zoals de Jacaranda’s en Eucalyptussoorten uit Australië en de Mimosasoorten en Agapanthus of liefdesbloem uit Afrika. Deze exotische planten- en boomsoorten uit alle hoeken van de wereld, alsmede de oorspronkelijke flora en oerbossen (met varens, laurierbossen en bezemheide) zijn wonderschoon en het zien meer dan waard. Overal groeien bananen, papaya's en ananassen. Madeira kent 42 endemische plantensoorten en 22 soorten die verder alleen nog op de Azoren en de Canarische Eilanden voorkomen! Opvallend ook is een aantal struiken die we in ons land alleen als kruid tegenkomen zoals Gele struikmelkdistel, Struikbosbes, Witte struikmargriet, Roze struikooievaarsbek en struikvormige slangenkruidsoorten. Eén van de meest fraaie bloemen in de boeketten van het eiland is de Strelitzia reginae ofwel de Paradijsvogelbloem.

Paradijsvogelbloem

Maar Madeira is niet alleen één grote bloemenmand, er zijn ook indrukwekkende bergwanden en diepe kloven met klaterende watervallen, lavavelden en een grillige kustlijn met schitterende vergezichten. De meeste wandelingen zijn uitgezet langs levadas. Deze levadas stammen uit de 15e eeuw. De bewoners legden een ingenieus kanalenstelsel aan om het overschot aan water in het noorden naar de plantages op de zuidelijke droge hellingen te voeren. Dit gotenstelsel vertakt zich in een netwerk van irrigatiekanalen met een totale lengte van zo’n 2150 kilometer! (inclusief 40 km aan tunnels). Om de levadas schoon te houden, werden ernaast paden en weggetjes aangelegd en zo ontstond onbedoeld voor de latere toerist een aantrekkelijk systeem van wandelpaden die relatief makkelijk begaanbaar zijn. Madeira is niet voor niets een zeer geliefde wandelbestemming!

Hoewel bloemen en planten onze leidraad vormen is er zeker ook aandacht voor de vogels (waaronder Trocazduif, Berthelots pieper, Madeiragoudhaan en de ondersoort van de vink met groene mantel), vlinders en al het andere wat Madeira zo uniek maakt. We zullen gedurende het verblijf op een vast punt overnachten en van hieruit dagtochten maken. Picknicklunch mee. Deze reis is geschikt voor natuurliefhebbers die van exotische flora en wandelen houden en geen hoogtevrees hebben. Ieder doet dat in zijn/haar eigen tempo. De loopafstand varieert van circa 7 tot maximaal 13 km per dag, we trekken de hele dag uit voor deze afstand.

Ligging van de 5 wandeletappes van deze reis (nr 1 is de hoofdstad Funchal)

Programma

Dag 1 Vlucht naar de hoofdstad Funchal op Madeira en transfer naar hotel Eira do Serrado, schitterend gelegen in de bergen in het hart van Madeira. Eerste verkenning van de omgeving.

Dag 2 Portela naar Ribeiro Frio (ca. 11 km, ca. 3 uur wandelen). Op een wandeling langs een van de mooiste levadas in het noorden van Madeira maken we direct al kennis met talrijke karakteristieke plantensoorten. In het noorden kan het kouder en natter zijn omdat deze kant twee maal zoveel regen vangt dan de rest van het eiland. We genieten van de prachtige uitzichten over de noordoostkust bij onder meer het plaatsje Porto da Cruz en Penha de Aguia (adelaarsrots). Diner en overnachting Eira do Serrado.

Dag 3 Pico do Arieiro (1818 m) en Pico Ruivo (1862 m). Afstand 10 km, 5 uur wandelen. Deze pittige wandeling die start bij de Pousada bovenop de Pico do Arieiro, voert over het dak van Madeira en voert tussen de twee hoogste bergtoppen van het eiland. Het is zondermeer de spectaculairste wandeling van het eiland met machtige vergezichten. De wandeling doen we alleen bij goed weer. Bij regen niet. Dan kijken we of we het programma kunnen omgooien, of deze wandeling op een andere dag kunnen doen. Onderdeel van de wandeling is een tunnel: zaklamp mee! Mocht u deze wandeling niet zien zitten, geen probleem, dan kunt u in de pousada blijven deze dag, en maakt u daar in de omgeving een wandeling, geen straf! Diner en overnachting Eira do Serrado.

Pico do Avieiro (foto visit Madeira.pt)

Dag 4 Ponta de Sao Lourenço (8 km, duur 2,5 uur). We starten in het dorp Caniçal op de uiterste oostpunt. Vandaar maken een indrukwekkende tocht over deze merendeels kale, zonovergoten oostelijke punt van Madeira. Afgezien van de bijzondere flora op de droge rotshellingen bekijken we mooi gekleurde rotslagen en genieten we van prachtige vergezichten over de kust en de Atlantische Oceaan. Diner en overnachting Eira do Serrado.

Op weg naar Ponta de Sao Lourenço (foto visit Madeira.pt)

Dag 5 Van Queimadas naar de waterval Caldeiro Verde (13 km, 4 uur wandelen). Deze wandeling begint in het natuurpark van Queimadas in de buurt van het dorp Santana en brengt ons na 6,5 km bij de grootste waterval van Madeira de Caldeiro Verde. Prachtige boomheide en bomen vol baardmos markeren de route langs kronkelige levadas. We moeten tevens door enkele tunnels (zaklantaarns mee!). Bij de waterval nemen we even ons rust, voordat we beginnen aan de 6,5 km terug naar Queimadas. Diner en overnachting Eira do Serrado.

Levada naar Caldeiro Verde (foto visit Madeira.pt)

Dag 6 Van Rabaçal naar Vinte e Cinco Fontes (25 bronnen). Een langere busrit langs de zuidkust naar het westen (met prachtige vergezichten) brengt ons in Rabaçal. Rond Rabaçal treffen we een opmerkelijk, altijd groen landschap aan met mooie mostapijten, laurierwouden en talrijke bruisende watervallen. Hier, in het gebied dat onder bescherming staat van UNESCO werelderfgoed, maken we een prachtwandeling van in totaal 6,5 km naar de ‘vijfentwintig bronnen’ (Vinte e Cinco Fontes). Wandelduur ca. 3 uur. Diner en overnachting in hotel Eira do Serrado.

Dag 7 Vandaag bezoeken we de markt van Funchal en enkele botanische tuinen, waaronder de Jardin Botanico op een helling nabij de hoofdstad. We vergeten natuurlijk niet inkopen te doen op de kleurrijke markten en een glaasje Madeira of Poncha (de lokale borrel) te drinken op een terrasje. Overnachting Eira do Serrado, of deze laatste nacht in een vergelijkbaar hotel dichterbij de hoofdstad Funchal in verband met de vlucht de volgende dag.

Dag 8 Terugreis naar Schiphol.

Avieiro (foto visit Madeira.pt)

SNR reisbegeleiding (plantendeskundige)

Reissom EUR 1.300,00 (op basis van eenpersoonskamer) en EUR 1.160,00 (op basis van tweepersoonskamer)

Aantal deelnemers minimaal 7, maximaal 10