Lac du Der: kraanvogels

Op pad tussen de kraanvogels: 7 - 10 november 2016

Lac du Der Chantecoq (4800 ha), ongeveer 80 kilometer ten zuidoosten van Reims is het grootste kunstmatige meer van Frankrijk. Het ligt in de Champagne en is in 1974-1975 onder water gezet om als reservoir te dienen voor het reguleren van de waterstand van de Marne. In de zomer hebben watersporters en andere recreanten het er voor het zeggen, maar in de winter is het een el dorado voor watervogels, vijftig duizend vogels is geen uitzondering.
Ook kraanvogels hebben ontdekt dat het er goed toeven is. Op de stoppelvelden en graslanden, al dan niet omzoomd door eiken, is volop voedsel te vinden. Van jaar tot jaar is het aantal overwinteraars toegenomen, in deze periode is tien tot twintig duizend geen uitzondering meer. 's Avonds komen deze kraanvogels groepsgewijs in imposante vluchten laag over de dijk naar het meer om daar te slapen. In de ochtendschemer weerklinkt massaal hun luide krru kruu voordat ze laag over het water wegvliegen naar hun voedselgebieden. Inmiddels verblijven er jaarrond kraanvogels in het gebied, maar de piek ligt grofweg tussen november en april. Vanaf half oktober voegen grote groepen inclusief hun jongen bij hen. Dagelijks komen er dan grote groepen weg van hun broedgebieden in Noordoost - Europa en Scandinavië. Tijdens deze midweek kunnen we volop rond zonsopkomst en zonsondergang van dit fenomeen genieten. Grote groepen meeuwen, aalscholvers, grote zilverreigers en ook kraaien overnachten op de inmiddels drooggevallen eilandjes in het meer, verder hebben we kans op fuutachtigen, ganzen, zwanen en eenden. Zeearend en slechtvalk, twee andere overwinteraars, zoeken regelmatig Le Gros Chêne op (een markante eik op een eilandje in het meer) om te rusten en te posten. Rondom ons in het riet scharrelen slaapgroepjes witte kwikstaarten en geelgorzen. Waterpiepers scharrelen langs de waterlijn. In het meer en in de meertjes in de omgeving zwemmen beverratten rond.

Overdag vogelen we in de wijde omgeving van het meer. We zullen ook hier de nodige foeragerende kraanvogels tegenkomen. Al rijdend zwerven we door het kleinschalige landschap met pittoreske dorpjes en boerderijen van vakwerk gemaakt, temidden van akkers, graslanden en middeloude eiken- en haagbeukenbossen. We stoppen bij diverse meren als Etang de la Horre en Etang des Landres, doen een poging langs een lateraalkanaal overwinterende steltlopers en waterspreeuwen te ontdekken en wandelen in de bossen rond. Grote zilverreigers komen zeker in het vizier ( in 2011 meer dan twee honderd). IJsvogel, klapekster, roodborsttapuit, middelste bonte specht en appelvink behoren tot de mogelijkheden. Voor de liefhebbers is er een van de avonden nog een rondrit om kerkuilen op te sporen. 's Avonds bij een glas wijn proeven we van de Franse keuken en nemen we de dag nog eens door. Kortom een sfeervolle vogeltrip.

Programma
Dag 1 Vertrek met een minbusje naar Frankrijk; aankomst bij het Lac du Der aan het eind van de middag. We overnachten in hotel. Bezoek aan het Lac du Der voor de slaapvluchten van kraanvogels.
Dag 2 - 3 Vogelen bij het Lac du Der en in de directe omgeving. Ook bezoekjes aan de bossen voor bijv. middelste bonte spechten, hier genieten we tevens van de goed verzorgde lunchpakketten.
Dag 4 In de ochtend nog de mogelijkheid het wegtrekken van de kranen uit het meer te volgen. Daarna terugreis naar Nederland.

SNR-Reisbegeleiding

Aantal deelnemers 8 of 14
Richtprijs € 400,-

Eénpersoonskamertoeslag € 85,-