Het idee van de stichting ontstond op een Spaans strand!

Stichting Natuurreizen is begin jaren zeventig op een Spaans strandje geboren. Daar bivakkeerde een kleine veertig jaar geleden een groepje vogelaars. Zij waren voor een Spaans vogelavontuur uitgenodigd door een touroperator, zelf vogelenthousiasteling en verrukt van het Spaanse vogelleven. Het gezelschap, voornamelijk leden van de Gooise Vogelwerkgroep, kreeg het reisje voor een vriendenprijs aangeboden. De touroperator in kwestie maakte gebruik van een "leeg been", een vliegtuig dat vol heenging en leeg terug, zonder passagiers. Vliegen dus voor een halve prijs. Onder de indruk van de Kleine trappen, de gieren en arenden, spraken de deelnemers Jan Bos en Peter de Jong dit vaker te doen: het resulteerde in 1973 in de oprichting van Stichting Natuurreizen.

Pioniers en ideëel
Er bestonden in ons land destijds al twee reisclubs, één in Limburg, opgezet door twee leraren biologie en één in Den Haag, uitgaande van de Haagse vogelclub. De Limburgers haakten af en de Hagenaars beperkten hun activiteiten voornamelijk tot eigen omgeving. Zo werd Stichting Natuurreizen op 28 februari 1973 de eerste landelijke natuurreisorganisatie. Stichting Natuurreizen begon met het organiseren van natuurreizen "dichtbij en veraf" en wel op ideële grondslag. Het "ideële" is vele keren tot uiting gekomen bij het doneren van projecten van vooral Oost-Europese doodarme vogelaars, die poogden met beperkte middelen de bescherming van zeldzame vogels toe te passen zoals met nestkasten. Het Keizerarend-project in Bulgarije is het recentste voorbeeld. De stichting Natuurreizen is dus de eerste natuurreisorganisatie van het land. De eerste reizen waren ook echte pioniersreizen. De managers van enkele niet meer bestaande kleinere luchtvaartmaatschappijen, zelf enthousiast over door hen ontdekte bestemmingen, inviteerden het bestuur van Stichting Natuurreizen menigmaal voor een ontdekkingsreis ergens op de wereld. Doel: publiciteit en aanzet tot een bijzonder reisprogramma met bestemmingen ergens op de wereld waar de natuur van een bijzondere schoonheid was.

Sensationele reizen

Het leidde tot een reeks sensationele reizen. Tot onvergetelijke reizen, natuurlijk met de eersten die bij Stichting Natuurreizen boekten. Voorbeelden zijn Ethiopië, Argentinië met Tierra del Fuego, de Galapagoseilanden, de regenwouden van Ecuador en Suriname, het laatste land nog altijd een succesbestemming, maar ook Sri Lanka (twintig keer maar liefst!). Let wel, reizen die nog door geen enkele andere touroperator werden georganiseerd en aangeboden! Belangrijke man daarbij was wijlen Ko Zweeres, enkele tientallen jaren de secretaris. Gelukkig bestaat de Stichting nog steeds en nog steeds maken we niet alledaagse bestemmingen voor het natuurminnende publiek 'toegankelijk'.

<h1>stichtingnatuurreizen.nl sitemap:</h1> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1032">Home</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1030">Onze reizen</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1147">Extremadura</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1169">Nederland</a><br /> --<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1170">Bargerveen</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1082">Suriname</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1185">Diepholz</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1187">Wit-Rusland</a><br /> --<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1234">De reis op kaart</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1086">Noord-Griekenland </a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1191">Bulgarije</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1190">Algarve</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1235">Madeira - wandelreis</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1145">Nu boeken</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1148">Reis boeken</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1150">Betalingen</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1149">Algemene voorwaarden</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1023">Over SNR</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1138"><b>Historie</b></a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1137">Reisbegeleiders</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1139">Contact opnemen</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1140">Colofon</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1231">Service &amp; Links</a><br /> -<a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=1157">Algemene paklijst</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=101">Aanmelden nieuwsbrief</a><br /> <a href="http://www.stichtingnatuurreizen.nl/?page_id=100">Zoekresultaten</a><br />